2018 Zaken aan elkaar knopen

Ymke Jobse | 08 May, 2021


          
            2018 Zaken aan elkaar knopen

Deze blog is uit 2018 toen ik tussen de bedrijven door een website maakte en begon met een Facebook bedrijfspagina.

Nog steeds zit een groot deel van mijn doelgroep op Facebook. Ik heb ”online-trainingen” gevolgd en  daar geleerd over het bereiken van mensen via dat medium. Alleen met welk doel? Sommige trainers zeggen dat het doel moet zijn om mensen een handeling of actie te laten verrichten. “Doorclicken” is zo’n actie. “Doorclicken” naar de website, of om iets kopen, liefst in abonnementsvorm,  dat is lucratief. Zoals ik zojuist bijna vast zat aan een abonnement voor beeldmateriaal van Adobe.

Op een website, aldus de experts, kun je meer expertise laten zien. Het is een wat minder vluchtig en statisch medium dan overige online-media. Ik had geen website totdat www.linkedin.com/in/barbaraphilipsen/ mij hielp. Hoera, er is nu een website in Wordpress en ik kan er ook nog eens lekker bloggen. Ook had Barbara aangegeven dat ik mijn LinkedIN beter zou kunnen inzetten.

Laat ik op het LinkedIN netwerk nou de meeste impact maken. Eén van mijn berichten is 8000 keer gezien. Hoe kan dat internationale zakelijke netwerk nu mijn ijsbusiness versterken? Hoe kan iemand aan de andere kant van de wereld, die ooit een project met mij heeft gedaan, ervoor zorgen dat mensen in Haarlem een ijsje komen eten? Hoe kan ik mijn oude wereld en de nieuwe wereld aan elkaar knopen?
Eén van de mogelijkheden is dat mijn LinkedIN contacten de zakelijke Facebook-pagina LIKEN, want als er een grote community achter mijn bedrijfspagina gaat staan, dan plaatst Facebook mijn berichten bovenaan.  Dan kan iemand die in Haarlem en omstreken woont en zin heeft in een ijsje, mij vaker tegen komen op Facebook. Dan worden mijn ijsberichten door het Facebook-algoritme niet naar de reservebank gestuurd. Een andere mogelijkheid om op te vallen is filmpjes maken. Het Facebook-algoritme schijnt dol te zijn op video.

Hoe verleid ik de internationale community op LINKEDIN? Ik denk dat ik eens wat lekkere recepten ga posten, met mooie foto’s van mijn ijs. Food-fotografie is hip en leuk. Een mooie reeks foto’s staat op mijn verlanglijstje. Of zal ik filmpjes maken? Om dan mensen te laten “doorclicken” naar mijn website en Facebook-bedrijfspagina.

Wat is dan de functie van de website? Expertise laten zien is één. Waar het ijs te koop is, dat is nummer twee. Een wens is nog een online bestelservice. Ik zou graag willen dat mensen litertjes mooi ijs kunnen bestellen die ze dan op kunnen halen  in hun buurt. Als pick-up point denk ik aan een lokale bakker of een restaurant.

Aan mij de schone taak om alles aan elkaar te knopen. De online-business te combineren met het handwerk in de keuken.  Alle media in te zetten op een manier die te combineren is in tijd en die kosten effectief is. Zo’n ijszaak, het is een heerlijke speeltuin om van alles te proberen. Heb je advies? Zie ik iets over het hoofd dat jij nu opeens bedenkt? Laat het mij weten.

Vind je het leuk wat ik onderneem? Een LIKE op Facebook helpt mij daadwerkelijk. Ik heb uitgerekend dat iedere LIKE voor mij twee euro waard is. Vraag me niet hoe ik het heb uitgerekend, maar dat bedrag is eruit gerold. Mijn doel dit jaar is “een hele zaal vol” met likes. Ik heb hierbij een beeld van mijn studentenvereniging en het eerste jaar waarbij we met 350 aspirant-leden een grote zaal wisten te vullen. Zoveel mensen wil ik dus verleiden op de LIKE-knop te drukken.  Ik zit op 75% van mij doel. Nog negentig te gaan!

Ik schud nu aan het einde van deze blog dus even met de collectebus en vraag jou een donatie:  click, click, click. Dank je wel voor de LIKE!  En als je deze LIKE al gegeven hebt,  fijn dat je mij volgt! https://www.facebook.com/ijsvanbuyten/